ازدواج

ازدواج

ازدواج

ازدواج:

در روستای گرازوئیه ٬مراسم ازدواج که در گویش محلی (سور) خوانده می شود ٬با اندک تغییراتی برگزار میشود.

در آغاز مادر پسر٬عروس آینده اش را نشان می گیرد.نشان گرفتن از سوی خواهر بزرگ داماد٬خاله و عمه داماد نیز انجام می شود.

مادر پسر پس از انتخاب دختر پدر داماد را نیز آگاه می کند و جلسه ای بین خانوادهتشکیل شده و پس از سبک و سنگین کردن دختر یا دختران نشان شده ٬از میان آنها بهترین را می گزینند٬به اصطلاح گزین می شود.سپس مردان بزرگسال خانواده به خانه پدر دختر می روند و پس از دیدار خانواده عروس٬بله یا پذیرش را گرفته به خانواده باز می گردند .

پس از پذیرش ٬رفت و آمد زنان خواستگار نخست به گونه معارفه و مقدمه پیوند زناشویی پسر و دختر آغاز می شود .پس از به دست آوردن اطمینان لازم٬خانواده داماد بار دیگر برای آگاهی از شرایط و خواسته های خانواده عروس ٬به دیدار پدر و مادر دختر رفته و در باره شرایط عقد و نکاح٬مهریه ٬شیربها و زمان برگزاری مراسم سور(جشن عروسی)تبادل نظر کرده تا آنها را بررسی و توافق بایسته به دست آید .

خانواده داماد پس از توافق با خانواده عروس ٬با فرستادن انگشتر٬النگو و گوشواره برای عروس٬نخستین مرحله پیوند را انجام می دهند و پیوند قطعی شده و در میان مردم گفته می شود که گفتگو انجام شده و نشان طلا نیز داده اند و پسر و دختر با هم نامزد گردیده اند.

اگر عقد جدا از عروسی باشد٬قاضی یا عقد کننده محل را به خانه داماد یا عروس دعوت می کنند .مراسم جشن و سرور در خانه عروس و جشن موقت مردانه در خانه داماد بر پا می شود.عاقد با حضور پدر عروس و پدر داماد و بستگان دو خانواده صیغه عقد را همراه با کل و شباش و پذیرایی از میهمانان ٬جاری می سازد و مهریه و شیر بها را که مبلغ آن از پیش تعیین شده است ٬در دفتر رسمی خود٬نیز ثبت می کند.

در مراسم سور ٬سه روز در خانه عروس بزن و بکوب و شادی است و سه روز هم در خانه داماد دست افشانی و پای کوبی است. در این روزها برنج٬گندم٬حبوبات و … را پاک می کنند و گاه و گوسفند سر بریده می شود .و وسایل آشپزی را خود تهیه می کنند و بعضی را از همسایگان امانت می گیرند.

دو سه روز دیگر نیز آذین بندی حجله توسط مردان با تجربه انجام می شود .

در جشن عروسی مردانه٬در خانه داماد موسیقی اجرا می شود که مهمترین آن ساز و نقاره و جاز است.

پس از استحمام عروس و داماد حنا بندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مراسم حنا بندان مردان نیز معمول است.

در این مراسم٬سرودن ترانه های سری(sori) که از میراث کهن پارسیان منطقه بر جای مانده٬مورد توجه ویژه زنان است.برای اجرای آن ٬بانوان دسته جمعی چنبر زده ٬استادان می خوانند و زنان پاسخ می دهند .

حنا بندان داماد در شهرها کمتر اجرا می شود٬ولی شب حنابندان و مراسم آن پا برجاست.اما در روستاها خود داماد نیز حنا می بندد و در ادای سنن و عرف آن کوشاست .در مراسم حنابندان داماد٬غنچه گردانی رایج و ویژه داماد است . بدین ترتیب خوانجه ای به اشکال دلخواه درست می کنند ٬از زر و زیور با اجرای موسیقی محلی و گفتن صلوات از کوجه عبور می دهند و به طرف مسجد یا یک بنای مقدس به راه میفتند و پس از خواندن نماز توسط داماد در مسجد  نقل و نات به بالای بام مسجد می ریزند و بر پیامبر(ص)درود می فرستند.

پس از دوره گردی خوانچه که یک تا دو ساعت به درازا می کشد ٬به خانواده داماد باز می گردند و از روی آن بشقاب های حنا را در آورده و مرد بزرگسالی به پای داماد که در حجله آذین بندی شده نشسته است ٬حنا می مالد.

در مراسم حنابندان عروس ٬به هنگام گذاشتن حنا به دست و پای او به ویژه سرانگشتان که با زرق و برق پیرایه بندی می کنند ٬ترانه های توسط بانوان قابله یا خویشان عروس و داماد اجرا می شود.

اجرای مراسم زفاف بستگی به توافق قبلی خانواده عروس و داماد دارد٬که آیا عروس را به خانه داماد می برند و یا داماد را به خانه عروس می آورند . اگر بنا باشد که عروس از فردا در خانه داماد زندگی زناشوئی خود را آغاز کند ٬نخست داماد را به خانه عروس می برند تا عروس را ببیند .سپس او را به خانه خودش باز می گردانند تا در آنجا منتظر آمدن عروس به خانه خود باشد.

اگر قرار باشد داماد  به خانه عروس برود٬او را همراه دسته نوازندگان و با رقص و پای کوبی به خانه عروس می برند .پس از انجام مراسم معارفه ٬یعنی شناختی که در میان مردم و با حضور مردم به اجرا در می آید ٬ داماد را به حجله می برند.

سپس داماد به در خانه آمده و از کسانی که او را تا خانه عروس همراهی کرده ان ٬تشکر و خداحافظی می کند و زفاف انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.